torsdag 21 mars 2019

Death Star

När jag vandrar i bergen med ungarna är det uppenbart vilken ekologisk katastrof kanarieöarna är. Extra kul givet alla impotenta vindsnurror som finns överallt.

Träden fälldes, först av urbefolkningen, sen av erövrarna. Med de flesta träden fällda tog en storm resten.

Utan skydd av träd och hjälpta av getter var snart buskarna borta.

Inga nötter, frön, gräs, försvann de flesta av djuren och förstås rovdjuren.

Utan gödsel och utsatt för väder och vind försvann marktäckande grönska.

Utan växtlighetens rötter, med nästan konstant blåst och mark som överallt lutar åt nåt håll blåste eller spolades jorden bort.

Nu återstår sten och lite sand, nån enstaka kaktus och sällsynta decimeterlånga ödlor.

Hela ögruppens existens bygger på att flyga in folk från hela världen för att konsumera, främst mat och bränsle, som skeppats in från hela världen.

Otroligt nog finns ingen markplätt inom en dagsresas flygning från nordvästeuropa som har sommarväder på vintern och vill konkurrera om detta.

Kompensationen för denna tusenåriga skövling är alltså en skylt och ett sandslott med en blomma i.

Antagligen ett FN-projekt.

söndag 17 mars 2019

Desert Run x 2

Man kan nästan se fyren/vändpunkten.
Vad som passerar för semester nuförtiden.

7/3
Desert Run 31:25 PR (gammalt PR 32:40)
13:58 + 1:00 vila på piren + 16:27
Sprang bort mig på hemvägen.

15-minuterspass samtliga dagar

15/3
Desert Run 29:26 PR
13:40 + 1:00 + 14:46
Jag får nog ställa in mig på att detta var livstids-PR. Även om jag åker dit igen, om jag springer igen, om jag tar i lite hårdare, om jag är i något bättre form ... hamnar man på fel sida om ett lite större buskage kostar det lätt en minut eller mer.

Mycket spännande, i ena vågskålen detta och bra löpbandsintervaller, i andra ett ganska uselt pass 4x2km utomhus för tre veckor sen.

tisdag 26 februari 2019

One Day

Löpbandsintervaller 90:60 i 40min 8.72km
Vinterbästa, löpbands-PR.
Drömmen om milen börjar leva lite igen.

Lår fortsatt vätskigt ytligt och hårt inuti, firmanappen säger levrat blod som inte har nånstans ta vägen.

Perkele siktar på melodifestivalen.

tisdag 19 februari 2019

måndag 18 februari 2019

Integral

Den här är ju ganska brilljant.

Jag missade den förstås inte 2008 eller när det begav sig, men tanken att jag tränade fel nådde mig aldrig då.

Dessutom är jag mest intresserad av höjden på vänsterspiken och nivån det planar ut på till höger, snarare än hur trubbig kurva jag kan få till runt 6-7 minuter.

fredag 15 februari 2019

Parkour

Ett parkourgym? Vad är nästa grej? Inomhushall för rockyjogg?

måndag 11 februari 2019

Fysad till 100

Tillsammans hade vi en rekorddålig dag. Men jag hade åtminstone nån slags ursäkt.

Tänker att det är en bättre indikator bara köra så hårt jag kan och vågar för dagen, istället för att hitta de alltmer sällsynta tillfällen jag är i skick.

Bänkpress /2 sek 33x50
Grepp Digital - klen högerhand
Stående Längd 199cm - siktade på tvåmeterslinjen med tredje hoppet
Pullups /3 sek 21 - bättre än 2018
Knäböj /3 sek 45x40 - paceat
Brutalbänk utan paus 21 - den läskigaste övningen idag
Press /3 sek 21x30 - PR!
C2 Rodd 500m 1:37.1 - paceat mot en poängnivå
Löpband 1.61km 9:32 - började på 8.0 och ökade till 12.0 som snabbast

Känns som jag är på branta delen av S-kurvan. Hoppas det håller i sig ytterligare några pass.

fredag 8 februari 2019

Dag 18

Löpband 4x100m i 7.2km/h

Knäböj 10or 40-45-50-55-60-65-70
Marklyft 3or 70-80-90-100-110-120-130-140

söndag 3 februari 2019

Dag 13

Knäböj 25x20 25x25 25x30
Step-Ups 40cm utan vikt
C2 Rodd i 2:00-fart
Går mer eller mindre utan att halta

Marklyft 100kg TnG supersettat med HSPU -6cm.
Urgh.

söndag 27 januari 2019

Working Wounded

Tidigare bristning i framlår (2013), även den gången helt felaktigt omhändertagande i akuta fasen.
Dag 3 - kan gå i trappor
Dag 4 - knäböj 3x25x20kg
Dag 7 - Rockyjogg i Z1-fart
Dag 25 - här tränade jag typ för fullt

Lårkaka
Dag 3 - box squats 60cm
Dag 5 - kan typ gå i trappor
Dag 7 - kan precis förmå mig göra ett par air squats
Jogg känns inte ens nära.

Så den här är värre.

Det som stör mest är att jag hade 3+ månader med helt problemfria kvalitetspass löpning var femte dag bakom mig.

onsdag 23 januari 2019

And thus began Beach 2019

Hela nya upplägget verkade lovande, började hota med nån slags progression på bred front för första gången sen ... åratal sen.

Jag klarade en kräksjukeepidemi utan att tappa momentum.

Men sen så fick jag en lårkaka i söndag av modell svårare, hoppas det bara är en lårkaka. Lyckades mäta in högerlåret 6cm större än vänstern.

Inte lönt att alls försöka behålla upplägget utan får bli överkropp 3 ggr/vecka nu.

måndag 14 januari 2019

Uppdatering

Mark 210, inte max men rätt tungt.
Divergerat rätt rejält mellan teoretiskt max och faktiskt max, kan nog skilja 215 vs 224. Tror det är av samma anledning spänsten är i soptunnan och att jag knäböjer kasst.
Och det var svårt ens göra bullshits ordentligt efter mark och böj 10x100.

Vet inte vad som hänt med mainsite, om Greg börjat supa hårdare. Får nog hitta på nåt annat (eget?) när jag avverkat decemberpassen.

lördag 12 januari 2019

Tweak

Innan
Dag 2: Marklyft 531, Bullshits/Front squats
Dag 7: Power Snatch/Clean, Knäböj multipla set

Efter
Dag 2: Marklyft 531, Knäböj 10x20-60-100, Bullshits/Front squats
Dag 7: Power Snatch/Clean, Knäböj multipla set

Jag får alldeles för mkt träningsvärk av knäböj - helt osquattbar dagarna efter och även passet i sig känns riskabelt, som om rullgardin uppför innanlåren vore möjligt.

Jag lägger till en ytterligare exponering som är prehab inte prestandahöjande, bara göra minsta möjliga för att hålla toleransen uppe. Jag börjar på 10x100 med hopp om att minska på sikt. Återstår att se vad detta gör med min förmåga att köra frontböj efteråt.

söndag 6 januari 2019

Squat - Pop - Support

Innan
Dag 1: Marklyft eller Knäböj + komplement med fokus på röreleseterapi
Dag 2: Smalbänk eller Pushpress + komplement med fokus på röreleseterapi
Dag 3: Löpning
Dag 4: Crossfit
Dag 5: Vila, aktiv eller inaktiv

Det händer ungefär inget med resultaten, trots bra flyt med skador och sjukdom.
Det blev väldigt lite simning, två pass på två månader, och ganska lite squatting.
Tog inte så lång tid att vänja mig vid denna högre träningsbelastning, men jag har inte tid/möjlighet att träna ytterligare längre/oftare.

Testar
Jag prioriterar upp squat, pop & support. Simning inbillar jag mig ff jag kan öka när jag vill bara på att simma mer.

Dag 1: Squat Snatch, Press/Bänk (alternera 4 microcykler vardera)
Dag 2: Marklyft, Bullshits*/Front squats
Dag 6: PC&J, Chins/Roddrodd (alternera)
Dag 7: Power Snatch/Clean, Knäböj

Dag 3,8: Löpning
Dag 4,9: Crossfit
Dag 5,10: ev simning

Ställer in var tredje simning för att kunna hålla mig till tvåveckorscykel och därmed hålla alla simningar på vardagar, enda sättet de realistiskt blir av.

*ska upp till 6x40or innan jag känner mig nöjd med bulgarian split squats.