måndag 14 januari 2019

Uppdatering

Mark 210, inte max men rätt tungt.
Divergerat rätt rejält mellan teoretiskt max och faktiskt max, kan nog skilja 215 vs 224. Tror det är av samma anledning spänsten är i soptunnan och att jag knäböjer kasst.
Och det var svårt ens göra bullshits ordentligt efter mark och böj 10x100.

Vet inte vad som hänt med mainsite, om Greg börjat supa hårdare. Får nog hitta på nåt annat (eget?) när jag avverkat decemberpassen.

lördag 12 januari 2019

Tweak

Innan
Dag 2: Marklyft 531, Bullshits/Front squats
Dag 7: Power Snatch/Clean, Knäböj multipla set

Efter
Dag 2: Marklyft 531, Knäböj 10x20-60-100, Bullshits/Front squats
Dag 7: Power Snatch/Clean, Knäböj multipla set

Jag får alldeles för mkt träningsvärk av knäböj - helt osquattbar dagarna efter och även passet i sig känns riskabelt, som om rullgardin uppför innanlåren vore möjligt.

Jag lägger till en ytterligare exponering som är prehab inte prestandahöjande, bara göra minsta möjliga för att hålla toleransen uppe. Jag börjar på 10x100 med hopp om att minska på sikt. Återstår att se vad detta gör med min förmåga att köra frontböj efteråt.

söndag 6 januari 2019

Squat - Pop - Support

Innan
Dag 1: Marklyft eller Knäböj + komplement med fokus på röreleseterapi
Dag 2: Smalbänk eller Pushpress + komplement med fokus på röreleseterapi
Dag 3: Löpning
Dag 4: Crossfit
Dag 5: Vila, aktiv eller inaktiv

Det händer ungefär inget med resultaten, trots bra flyt med skador och sjukdom.
Det blev väldigt lite simning, två pass på två månader, och ganska lite squatting.
Tog inte så lång tid att vänja mig vid denna högre träningsbelastning, men jag har inte tid/möjlighet att träna ytterligare längre/oftare.

Testar
Jag prioriterar upp squat, pop & support. Simning inbillar jag mig ff jag kan öka när jag vill bara på att simma mer.

Dag 1: Squat Snatch, Press/Bänk (alternera 4 microcykler vardera)
Dag 2: Marklyft, Bullshits*/Front squats
Dag 6: PC&J, Chins/Roddrodd (alternera)
Dag 7: Power Snatch/Clean, Knäböj

Dag 3,8: Löpning
Dag 4,9: Crossfit
Dag 5,10: ev simning

Ställer in var tredje simning för att kunna hålla mig till tvåveckorscykel och därmed hålla alla simningar på vardagar, enda sättet de realistiskt blir av.

*ska upp till 6x40or innan jag känner mig nöjd med bulgarian split squats.

måndag 31 december 2018

Årsavstämning 2018

Fortsatt utförsbacke.


Hurt, sick & tired
Ett fyradagsuppehåll i februari som längst.
Hösten har varit spektakulärt bra ur hälsoperspektiv.
Kosten fortsatt undermålig, äter för lite under arbetsdagen och har inte tid säkerställa vettig mat/råvaror vid hemkomst.


Träning
Twenty-minute fitness under vinter+vår.
Över/under 3dpw sommar + höst med löpning/swimrun.
5-dagarssplitt under, över, löp, crossfit, aktiv vila under nov-dec, ganska ambitiöst.

Har sen länge försökt få ordning på knäböjen (rörlighet+styrka), klipp i höften och stabilitet över huvudet. Fortsatt begränsad framgång, får se om crossfit kan hjälpa till då det blir en del gratis squats & pulls.


Formula-1
Deadlift 5RM 193 (9x175)
Bench Press 5RM 106 (11x95)
Chins 5RM 37 (4x40)
Run 5k 20:47 (11:54 3.0km)

Formula-1 = 16.1
(-17 16.8, -16 16.3, -11 17.2, -03 17.9)

Sämsta sen 2001 eller tidigare, har inte kollat igenom loggarna så långt bak. Jag tror jag egentligen är i bättre form än 2015-16, bara mindre tränad i mark och bänk, men det kan vara önsketänkande.

Ingen organiserad bänkpress sen aug-17, marklyft återupptogs för nån månad sen, men framför allt tror jag inte jag fick till ett rättvisande resultat i löpning.


Årsbästan
Deadlift 9x175 7x180 3x200

Run 3.0km 11:54
Desert Run (Gran Canaria) 32:40 PR
Swimrun Valloxen i-kring 1 varv 24:59
Swimrun Valloxen i-kring 2 varv 54:57

Swim 100m 1:31.06
Swim 100m BrSt 1:51.33

Bench Press 11x95 7x100
Shot Put 854cm

TCA Pullups 20 (1 rep/3 sec)
Rope Climb 5m seated 7.4s PR
Chins 4x40
Bench Pull 5x90

Squat 9x130
Box Squat 35cm 5x122½
Front Squat 112½ 3x100
Overhead Sq 5x75

Box Jump 105 cm
Power Clean 3x3x90
Standing Long Jump 233 cm

Brutalbänk 28 w/o pause
Getups 49x22 15min

C2 500m 1:34.6
C2 Row 10km 39:33.1 PR
Ski-Erg 1km 3:57.4 PR

PR:en är bara tillfälligheter utan nåt ordentligt att jämföra med.

söndag 23 december 2018

Mainsite

7 veckor in med crossfit var femte dag, ibland dubbelpass.
Har ganska mkt plockat dem i ordning, men vid dubbling tagit såna som inte stört varandra så mkt.
Hittills har det gått utmärkt att köra intermediate skalning rakt av ... (för)ödmjukande, och hittills inte haft minsta krämpa av det.

Jag gillar skalningen, särskilt beskrivningen av avsikten, t.ex. att GHD alltid kommer med en varningsetikett. Det sparar även mig från att efter första setet göra HSPU som 10 set om 1-2 reps.

I övrigt, flit, misstag, annan programskapare vet jag inte, tycks det vara extremt länge mellan upprepningar av samma pass. Om jag ska mäta progress så kommer det snarare bli att IM-skalningen känns "för lätt" än att jag kan sitta bocka av ökningar i pass för pass a la 2008.

söndag 2 december 2018

Marklyft

Sen augusti förra året har marklyft skett sporadiskt, oorganiserat eller inte alls.

Delvis för nån tanke att jag skulle kunna fokusera på knäböj så skulle styrkan i böj och mark mötas. Det blev förvisso så, men inte på det sätt jag tänkt mig.

Fjärde passet efter omstart av 531. 531 bara för marklyft.
Marklyft 7x180
För ett teoretiskt årsbästa (~218.2). Hoppet inställt på en bekväm resa till 225-228.

lördag 24 november 2018

Upplägg

Mer volym och mer variation.

Program
Dag 1: Marklyft eller Knäböj + komplement
Dag 2: Bänkpress (fingrar mot glatta) eller Pushpress + komplement
Dag 3: Löpning
Dag 4: Crossfit
Dag 5: Vila, aktiv eller inaktiv

Verkar lovande en kort bit in i det.

Basövning: 531 på marklyft, några set med få reps på måfå övriga.
Komplement: labbar med tonisk/fasisk eller joint-by-joint, nåt jag trott på länge, men inte tillräckligt för att göra nånting åt det. Detta är ett experiment med stor risk utvärderas till tidsslöseri.
Löpning: roterat tre typpass (backe, tempo, lång) tills nu, får se hur det blir i vinter.
Crossfit: mainsite, började på ett då aktuellt pass som såg kul ut (rep + getups) och kör dem typ i ordning därifrån, hoppar över basstyrkepass och rena löppass. Skalning: intermediate, och även då trycker jag aldrig på turboknappen.
Aktiv vila: tycks bli 20 min lugn simning om ordnad arbetsdag, rulle+boll eller inget annars.

Mål
Som sen länge: bekymmersfri träning med bra rörlighet i knäböj, och återvinna klipp i höften och min normala (usla) stabilitet över huvudet.
Fåfängemål: marklyft och löpning, resten skiter jag i.