söndag 21 februari 2021

Over and out

CompTrain
2020-08-17
2021-02-08
Rest In Peace

Första cykeln var milt lovande, andra cykeln ett kaos av pass helt utan tråd.
Väldigt nedkörd trots att jag skalade och cruisade.
I efterhand var nog även första cykelns ökningar bara teknik och specifik adaption.

Gått av programmet och besviken på min usla nivå, och heller ingen rebound nu när jag haft 10+ dagar på mig att hämta mig.

Tillbaka till hemkört. Jag tror jag fick någon positiv lärdom med mig åtminstone.

13 kommentarer:

David Englund sa...

Det höll ett halvår iaf :)

Jocke sa...

Ja, ingen kan säga jag inte gav det eb riktig chans.

rackempackem sa...

Saknar RJ tillsammans i Haga!

Jocke sa...

Jag fick till några solo förra året. Kanske en duo i år?

Bear sa...

Otippat att du testade comp-train så ihärdigt. Utgången var väl ganska given?

Du behöver individanpassad träning och det är du ju bra på att göra, sen mår man bra av att strössla in utmaningar för att inte stagnera, men det har du alltid gjort iom att du hängt upp resultat på årsbästa och vissa benchmarks.

Hur som helst, roligt att du kör på, nåt måste man ju göra! 😅

Jocke sa...

Comptrain funkar kanon för en gubbe på gymet som kört det i åratal.
Funkade bra för en snubbe som körde det samtidigt som mig, han har gått vidare till nåt annat nu, Filley/Philly/nånting.

Fungerade acceptabelt för mig då, när jag inte jobbade heltid.
Jag kan inte påstå det jag gör nu är bättre, men knappt 3 timmar i veckan vs dryga 7½...

Jocke sa...

Kan man göra studiebesök på ditt jobb?

Bear sa...

Så klart funkar allt för för nån, så är det ju med 100% av alla träningsprogram. Men som du sa, han gick också vidare ;)

2-3 h aktiv träningstid / vecka är väl det som de allra flesta med heltidsjobb och familj hinner med. För den som är lite mer intresserad (vi) så landar det på lite högre än 3 h, kanske rent av 4 h. Men det beyder oftast inte att man kan köra mer intensivt för att kompensera. Sjukt länge sen jag själv tränade 5 dagar i veckan a 90 min iaf.

Nu skrev du inget om det, men en tankenöt jag fick för 10 år sen av en kanadensare som nu flyttat till amerikat är att om man måste värma upp en halvtimme innan själva träningen så är det kanske inte det du ska göra. Se ovan ang hur mkt tid de flesta har.

Du är välkommen när besökförbudet är hävt, visar gärna upp slangtvättsgymmet! :D

Jocke sa...

Jag skrev dåligt eller så läste du dåligt, en gubbe kör det sen flera år, en ungdom (36 år) hakade på ett drygt halvår med mig och har nu gått vidare till nåt mer eller mindre lika omfattande.

Jag tycker inte jag lägger sjukligt med tid på uppvärmning. Ca 20 min innan toppsetet bänk, 25-30 min böj & mark (men då har jag gjort ryck/box jumps innan). Tre av fyra pass klockar in på under timmen.

Uppvärmningsbehovet skiljer också beroende på när på dygnet jag tränar och vad jag gjort innan. Väckas av klocka och medelst bil vara på gymet inom en halvtimme kräver mer uppvärmning.

Bear sa...

Ja och jag var nog också lite otydlig. Jag tycker väl att du kan (så klart) dra ihop ett program som passar dig bäst. Men att "följa något" kan så klart ge mycket i perioder (se din utvärdering), men om inte annat så för motivationens skull :)

Jag värmer så klart upp om jag ska lyfta tungt (dock allt mer sällan)men nu för tiden så kastar jag om ordningen ofta för att spara tid (tex A 20 min cirkel B något "tungt") eller så passa på att köra tex ett par sprint-set när ändå baksidan och höftböjarna är varma. Inte som förr när sprinterna kanske var ett eget pass och man faktiskt värmde upp inför dem.

Kul om du svänger förbi på brankan för att träna eller om du menade för kidsens skull, vilket som går gbra, jag hojtar till när besöksförbudet hävs!

Jocke sa...

Till skillnad från mainsite så var ju comptrain komplett, så det är NOLL fundera över vad man ska göra.

Men för mig passar det nog bättre med program som är som mallar, och där dessutom ju senare i passet desto mer valfritt.

Jocke sa...

Minstingen är väldigt förtjust i brandbilar mm. Men gärna en träning om det går att ordna.

Bear sa...

Låter bra!