fredag 18 januari 2013

Mål

Mål man kommer tappa intresset för innan de ens fått förutsättningar för att genomföras är ju meningslösa, och mitt intresse har varit flyktigt i många år nu. Förra året pressades jag mot väggen och klämde ur mig två simbaserade årsmål, möttes av mild skepsis men satte dem med en blygsam marginal. Åren innan var jag mållös, men nu har jag några mål som jag kommer bry mig om fram till deadline och över lag ska gå att klara av med viljestyrka, bara ingenting går sönder. Detta är dessutom mål som ska vara väl påverkbara med lite träning (till skillnad från att öka 10 kg i mark eller 5 kg i bänk).

Ångaloppet
Mål: under 2:45
Detta mål rår jag inte på själv då det är en lagtävling.
Delmål: slå PR på simning 100m (1:26,21)
Delmål: slå PR på simning 200m (3:24,61)
Delmål: löpning 20km på under 1:40, helst utan att anstränga kropp eller vader alltför mycket. 2012: 1:41:25, bekvämt för kroppen, men slitigt för vaderna - som pajade nästa pass 3-4 dagar senare.
Delmål: etablera årsbästa på 3-6km löpning, att ha som norm nästa år

Jag tror inte nyckeln till detta mål är att krossa delmålen utan att träna mycket under tävlingsliknande förhållanden, framförallt simning i öppet vatten.

Status: 0 av 4 delmål, och oklar prognos


Tjur ruset
Mål: topp-100
Denna borde gå nästan per automatik om jag gör åtminstone min del av föregående. Det saknades inte mycket (i tid) 2012 för en topp-100-placering, hade inte sprungit nånting alls i utförsbacke sen hälsenan brast och bara begränsat i uppförsbacke.

Status: Jag springer. Ibland..


Boll och/eller racket
Mål: minst 10 sessioner under 2013
Det spelas alldeles för lite boll! Rocky behöver leka ibland. Tarzan med. 2012 blev det 5 sessioner boll (2 fotboll, 2 paintboll, 1 beachvolley), då var en av dessa en turnering. Jag var inte MVP den gången vi spelade beach, funderar på om jag ens var 3:e bästa spelare. Huga.
Man kan inte spela sånt här solo, men utan begränsningar på spelform och motståndare ska jag väl klara att sno ihop tio sessioner?

Status: 0 gånger


Rockyjogg
Mål: minst 100 timmar jogg och jogg minst en gång i veckan i 50 veckor
Det är ju det här det handlar om! 
100 timmar är ganska lågt satt, men 50 veckor är ambitiöst - sjukdomar, utlandsresor m.m.
Det lättaste målet. Och det mest angelägna.

Status: 2 av 2 fullgånga veckor, 5:56 timmar


Fler kan tillkomma längs vägen.

Inga kommentarer: