söndag 21 februari 2021

Over and out

CompTrain
2020-08-17
2021-02-08
Rest In Peace

Första cykeln var milt lovande, andra cykeln ett kaos av pass helt utan tråd.
Väldigt nedkörd trots att jag skalade och cruisade.
I efterhand var nog även första cykelns ökningar bara teknik och specifik adaption.

Gått av programmet och besviken på min usla nivå, och heller ingen rebound nu när jag haft 10+ dagar på mig att hämta mig.

Tillbaka till hemkört. Jag tror jag fick någon positiv lärdom med mig åtminstone.

fredag 1 januari 2021

Annual Account 2020

Första halvan rehab, andra halvan CompTrain.

Hurt, Sick and Tired
Inledde året med invasiv infektion av grupp A streptokocker, blodförgiftning, lunginflammation och lite annat. En förkylning i december. Inga direkta krämpor i muskler/leder. 

Resultat
Inte mycket att rapportera. Liksom försökte inte ens inkassera resultat, för programmet jag följde stipulerade inget sådant.

Marklyft 10x170
Bänkpress 9x97½
Knäböj 160kg
Kulstötning 865cm

Deadhang Pullups 21st 
Repklättring 5m 11.7s
Handstand Pushups 5st

Simning 100m 1:31.13
Simning 400m 7:35 PR
Löpning 1.6km 5:50.8


söndag 18 oktober 2020

9 veckor in

Det är en befrielse att bara i undantagsfall lägga mer än 5 min på att planera+administrera träningen. Vakna, kolla passet så jag åtminstone får med mig rätt prylar. Träna. Copy+paste, fyll på med resultaten. Den här bloggposten motsvarar typ en veckas träningsadministration :/.

Inget grubbel alls mellan passen.

Träningen från dag till dag går bra, inga krämpor, inte ens en avsliten valk. Ingen Fran-hosta.

Men intensiteten är lägre än jag någonsin tränat, volymen och densiteten (per övning) också. Detta kompenseras(? vi får se!) med hög totalvolym och hög frekvens mellan exponeringarna.

Rörligheten har återkommit till sån nivå att jag kan köra lågrepslyftning från rack-position, ännu inte högreps frontböj, thrusters, sittvändningar och sånt.

Det enda jag gjort tidigare som påminner om denna ansamling junk volume var swimrunsatsningarna.

lördag 12 september 2020

CompTrain

Firar fyra veckor. Tycks ganska tolerabelt för min kropp, men jag har substituerat vilt när det stått front rack på programmet, men rörligheten tycks gå åt rätt håll.

Får se om tidsåtgången är lika tolerabel på sikt.

Är väl inte mycket att säga såhär långt. Programmet verkar bygga mycket på volym+densitet och inte speciellt mycket på chock, vilket nog är en förutsättning om jag ska hålla ihop (mainsite var ju tvärtom när det begav sig).

onsdag 12 augusti 2020

Castro Challenge

"the following must be completed in a single day:
  • 5-minute mile run
  • 500-lb. squat
  • 50 consecutive pull-ups
"

https://www.crossfit.com/essentials/make-every-calorie-count-optimizing-adaptation


Såvitt jag vet är mina bästa resultat, inte samma dag, utan spritt över drygt två månader:

  • 2008-07-06 Löpning 1.6km 5:40
  • 2008-08-01 Knäböj 178½
  • 2008-09-15 Kipping Pullups 45
Jag har väl gjort motsvarande majlen sub-5 i en annan kropp (6:33 2km bana) och tror jag gjort 50 pullups.

Vet inte om jag vågar syna läget idag.

måndag 3 augusti 2020

Uppsamling och transfer?

Uppsamling
Inte varit mycket skriva om, stadiga förbättringar men inget märkvärdigt och återkommande motigheter.
Bygger upp till bar muscle-ups igen, tänjer ut ledkapsel och drar på mig massor av muskelknutar.
Springer ett bra pass och får en knut i baklåret.

Känns ibland som det nästan kan hända. 
Men det händer inte.

Transfer?
Nyckeln till allroundness är att hitta övningar med transfer. (Transfer = om du ökar x i övning A, hur mycket ökar du i övning B?).

Sorgebarnet här har för mig varit simning. Ingenting har tycks mig ha transfer till simning och jag kan inte påstå jag märkt nån transfer från simning heller. Vidare har ett kort pass simning i veckan verkat närmast effektlöst.

Men så ...

Idag
Ett pass jag kört några gånger senaste månaderna.

På minut 0: Simning 400m 7:35
På minut 10: Simning 300m 5:48
På minut 18: Simning 200m 3:58
På minut 24: Simning 100m 1:44

Första reppet var inte bara en förbättring med 30s mot senast utan slog även ett riktigt svagt PR. Övriga tre också stadiga ökningar, på det hela en enorm förbättring.

Hur kunde detta hända? Klockan kan förstås ha gått sönder.

Vi har varit på semester där jag bl.a. fick in ett pass kajak, ett pass kanadensare och två pass SUP. Kanske har dessa transfer till simning? Rörelsemönstren är inte alls lika, men repsantalet är lika (100+ reps för överkroppen) och samtliga har vatten som motstånd: snabbare rörelse = högre motstånd.

Nu ska jag testa klockan mot Fröken Ur.

lördag 30 maj 2020

Marklyft 10x170

Återställt marklyft till presickness.

Men annars saknas fortfarande lite på alla benchmarks som betyder nånting. Det var riktigt tufft det här.