torsdag 5 augusti 2010

Är sötebrödsdagarna över?

Blev uppringd igår med beskedet att årets Showlifting-SM, aka Strongman SM i enskilda grenar med viktklasser, ska äga rum redan 11/9, istf vid Lucia som är den normala tidpunkten. Har inte tränat strongman på riktigt en enda gång i år, så jag saknar självförtroende att gå upp en viktklass (75 -> 87½), samtidigt har jag sex kilo ner ...

Övernattar man vid tävlingsplatsen och bastar järnet på natten så är kanske inte sex kilo mycket att orda om (något kilo får man gå ner i förväg), men av praktiska+solidariska skäl brukar jag fixa vikten kvällen innan, behålla den över natten och sen åka till tävlingen på sennatten/morgonen = betydligt tuffare med markant rubbad vätskebalans. (Bara en dryg timme mellan invägning och första gren.)

Har inte riktigt bestämt mig än - träningen knallar ju på rätt bra så det bär emot att dra på sig ett rejält kaloriunderskott. Börjar hålla igen lite försiktigt för att se hur kropp och våg svarar och bestämmer mig senare.

3 kommentarer:

Bear sa...

Du är väl van med bantning inför tävling men jag tycker det låter jobbigt med 6 kg. Ska du inte leka med de större pojkarna? Då har du ju massor av ursäkter OCH ev credpoäng att hämta (David vs Goliath osv).

rackempackem sa...

hm, är rädd att jag har svårt att lysa upp mörkret i detta avseende.

men en sak är säker - det är sagolikt underhållande att läsa om ditt dilemma

Jocke sa...

Som sagt: börjar lite försiktigt, mest med att äta nyttigare (något jag ändå tänkt försöka mig på efter semestern.)

Så får vi se. Och det blir inte så mkt Davideffekt när jag redan är halvt invuxen i viktklassen.