fredag 4 april 2014

Easy Cardio

Åkte på en förkylning. Över ett år sen sist, trodde jag var immun nu när jag tränar ansvarsfullt, men icke :)

Jag kör som sagts några gånger Easy Strength numera. Jag har inte ordat mycket om cardio, men den är också easy.

Cardion kommer mest via Rockyjoggen, och Rockyjogg är ju träning utan självhat, dvs episoderna av hög puls och hög ventilation är korta och långt isär.

Ibland har jag haft pulsklocka på mig under en Rockyjogg* och ett snitt på 125-130 är det normala.

Andra definitioner av lågintensiv träning:
Maffetone: puls 180 - ålder = 126-140
Marks Daily Apple: 55-75% av maxpuls, 101-141
Trezonssystem: zone 1 = 60-75% av maxpuls, 111-141

Zoner baserade på 40 år och maxpuls nånstans 185-188, och jag håller mig med marginal på lågintensivt territorium. Men värt att notera är att även om jag snittar t.ex. 128 bpm under en Rockyjogg så kommer det ha varit enstaka turer uppemot 165-175. "Power law"?

Jag saknar mjölksyraväxeln, och möjligen/troligen turbon, men annars ger EasyStrength+EasyCardio "allt" utan att behöva göra nånting särdeles ansträngande eller riskabelt.

*) Jag är osäker på ifall det definitionsmässigt är en Rockyjogg om man har pulsklocka på sig.

Inga kommentarer: