måndag 3 augusti 2020

Uppsamling och transfer?

Uppsamling
Inte varit mycket skriva om, stadiga förbättringar men inget märkvärdigt och återkommande motigheter.
Bygger upp till bar muscle-ups igen, tänjer ut ledkapsel och drar på mig massor av muskelknutar.
Springer ett bra pass och får en knut i baklåret.

Känns ibland som det nästan kan hända. 
Men det händer inte.

Transfer?
Nyckeln till allroundness är att hitta övningar med transfer. (Transfer = om du ökar x i övning A, hur mycket ökar du i övning B?).

Sorgebarnet här har för mig varit simning. Ingenting har tycks mig ha transfer till simning och jag kan inte påstå jag märkt nån transfer från simning heller. Vidare har ett kort pass simning i veckan verkat närmast effektlöst.

Men så ...

Idag
Ett pass jag kört några gånger senaste månaderna.

På minut 0: Simning 400m 7:35
På minut 10: Simning 300m 5:48
På minut 18: Simning 200m 3:58
På minut 24: Simning 100m 1:44

Första reppet var inte bara en förbättring med 30s mot senast utan slog även ett riktigt svagt PR. Övriga tre också stadiga ökningar, på det hela en enorm förbättring.

Hur kunde detta hända? Klockan kan förstås ha gått sönder.

Vi har varit på semester där jag bl.a. fick in ett pass kajak, ett pass kanadensare och två pass SUP. Kanske har dessa transfer till simning? Rörelsemönstren är inte alls lika, men repsantalet är lika (100+ reps för överkroppen) och samtliga har vatten som motstånd: snabbare rörelse = högre motstånd.

Nu ska jag testa klockan mot Fröken Ur.

Inga kommentarer: