söndag 7 oktober 2012

Tjur Ruset 2012

Före loppet
Ca en mil terränglöpning modell hårdare, 63:07 min. (Men plats 182 av 3333 fullföljande herrar låter bättre än milen på dryga 63 minuter)

De långsiktiga förberedelserna har bjudit på mindre än en kilometer löpning snabbare än 5:00-tempo sen vadskadan i mitten av juli, och ytterst lite snabbare än 6:00-tempo sen Ångaloppet. Rejält fartovan med andra ord, skulle tro att de lättlöpta delarna av banan gick klart snabbare än 4:30.

Efter tre-fyra veckor utan vadkänningar fick jag lite på vad som skulle ha varit sista löppasset i tisdags, följdes upp av kramp när jag promenerade runt. Tog en testlöpning på fredagen 1,5km på löpband i 12km/h "duger kanske inte för att springa runt, men duger för att starta" tänkte jag.

Notera POSE-stilen. Skojar bara - POSE är skit
Startar hårt, men inte hysteriskt hårt, trodde jag låg ganska långt efter efter backen (bekräftas av resultatlistans plats 292 vid "backpriset"). Får ingen panik utan rättar mig i ledet under de knixiga partierna och försöker plocka placeringar när det är lättlöpt.

Efter en ganska lång tid (helt utan km-markeringar, den enda jag såg var Km 8) säger en tjej som sitter i diket "snart sju km", då hade min hälsena loggat ur och jag sprang allt stappligare och tappade konsekvent placeringar för enda delen av loppet. Men efter nån km kom träsk och dike och åter träsk och åter diken och hälsenan fick vila upp sig lite.
Efter loppet
Lyckades lägga in en blygsam tempoökning in mot mål och kom in i systemiskt bra skick (men vaderna mådde ju piss från en timme efteråt, och nu dagen efter och säkert kommande veckan).

Mål nästa år: topp-100 (snabbare än så kräver för mycket jogg och för lite Rocky)

4 kommentarer:

Sam sa...

Bra jobbat. Kul att vad och hälsena håller för lopp, trots sämre utgångsläge med känningen och krampen i tisdags, men kul att kunna köra på.

Jocke sa...

Tack. Jag kan 1) köra extremterräng, aquathlon och förmodligen ett triathlon om andan skulle falla på, 2) spela fotboll och andra bollspal, 3) maxa löpningar <=3km och troligen 5km.

Inte mkt att sörja ifall jag aldrig igen kan maxa en mil eller längre av plattlöpning.

rackempackem sa...

Som gammal fitnessatlet har jag ingen vidare koll på det där med skogen, kilometertider och långlopp. Men ryktet på stan gör gällande att du under loppet till och med lyckades straffa det gamla legendariska, Norska konditionsfenomenet Torben Bruun. Jag har väl antagligen hört fel men om det skulle visa sig stämma så förstår till och med jag att det handlar om en alldeles särskild prestation från din sida. Grattis.

Jocke sa...

Torben är alltid ett hot, men just idag var det mera diesel än spänst och finess. Herr Bruun får kanske en ny chans i toughmudder (och jag som hade lovat mig att bara tävla två gånger 2013...)