söndag 15 november 2009

Futsal igen

Avbröt återhämtningsveckan en dag tidigt med lite fotboll. Har tagit en hel del avlastningsveckor eller rena viloveckor i år, men tror samtliga har varit sammanknippade med antingen sjukdomar, skador, tävling (med tillhörande bantning), semesterresa eller överträning. Trevligt med en helt omotiverad vilovecka som omväxling.

Lite blandad statistik jag hittat om fotboll (11-manna, inomhus är givetvis annorlunda) :
Total sträcka under en match 9½-11 km för en utespelare
25% gång
40% jogg
20% snabbt, ej max
10% sprint
5% baklänges förflyttning
I genomsnitt nån slags förändring av aktivitet var 5-6:e sekund.

Jag hittade inga referenser till det, men det måste vara extremt korta sträckor som springs i verklig maxfart. Det tar ca 30m att nå maximal fart, och 30 meter utan riktningsförändring är väldigt sällsynt.

Jämför detta med Crossfits inställning till löpning :
Dryga 5 pass per månad med löpning.
60+% är mixad metcon där löpningen oftast fungerar som nån form av aktiv vila
25% är 3-15 km löpning
10% är intervaller av varierande längd.
Resten är baklängeslöpning (Griff) och viktvästlöpning (Murph).
Aldrig springs intervaller kortare än 100m, och det var nåt år sen senast.

Ca 15 min uppvärmning och 90 min spel idag. Tror jag var på plan ungefär hälften av tiden jmf med en tredjedel senast (mindre folk där). Inga bekymmer med vaderna, och lite bollkontroll börjar infinna sig. Den här gången fick jag stå för kvällens luftfärd, tror inte det var en hämnd från senast.

Inga kommentarer: