fredag 24 maj 2013

Årets första pers

Kroc rows utan dragrem
vänstern 34x40 kg  (gammalt PR 31 st)
högern 38x40 kg (gammalt PR 37 st)

Ett tredje klassens PR. Man får vara nöjd med det lilla. Roddarrodd/bench pull skulle varit intressant att prova nu, men gymet har skaffat benchpull-säkra bänkar.

Förra året har jag för mig att det bara blev PR i brutalbänk och simning. PR på 100m och 200m i simning i år skulle jag värdera högt, efter den fokuserade träningen förra året.

Nej, nu ljög jag, insåg jag. Satte PR i 500m combat swimmers side stroke (ett simsätt jag inte alls behärskar) under simlägret tidigare i år.

7 kommentarer:

David Englund sa...

Femte klassens skulle jag kalla det :)

Tredje klassens kategori tror jag alla mina 2RM och 3RM hamnar.

Som du säger dock, man får vara glad över det lilla.

Jocke sa...

Beror ju förstås på hur många klasser man har. Jag trodde nog bara man har tre + grenar det inte går att sätta pers i.

Om 2RM i dina huvudövningar är tredje klassen - vad är då andra?

David Englund sa...

Alltså jag tänker såhär, 3RM clean är inte ens en maxprestation och bara ett halvt lyft. Dock köper jag att 3RM snatch är andra klassens PR.

Diskbråck L5-S1 vänster. Har känt av det sedan flygresan ned till kapstaden i december, dock inte hindrat mig att lyfta tungt. Dock skarpa huggande smärtor första 5min vid varje lite snabbare löpning.

Jocke sa...

Nåja, jag räknar det som klass tre av tre så vi är nog överens om det relativa värdet. Dock maxade jag övningen regelbundet 2010-11 på samma hantel så visst värde har det.

Beklagar. Inte så allvarligt gissar jag om du haft det så länge. Förväntas det "sluta" sig med lite vila?

David Englund sa...

Mmm men det är en så lurig övning att jämföra i, hur högt ska en godkänd rodd dess, hur mycket rotation och slit och släng är tillåtet, Ja du hajar.

Jag tycker inte det är allvarligt, men läkaren gav mig inte tillåtelse att tävla i lag-sm nästa helg.
Vila och NSAID, jag testar det en månad, bara ringar, räcke och prowler typ blir det ingen skillnad börjar jag lyfta igen då.

Jocke sa...

Min standard: Kontakt på sidan av kroppen, rak arm i botten, knät på bänken och setet pågår så länge hanteln inte rör golvet (eller nåt annat den inte borde). Svingen är helt fri, det är trots allt KROC rows.

Man får skilja på standarder man har för att jämföra med andra och standarder man har för att jämföra med sig själv.

Jocke sa...

"Man får skilja på standarder man har för att jämföra med andra och standarder man har för att jämföra med sig själv"
Och jag jämför mig bara med andra på tävling, brukar hända så mycket konstiga saker annars. Nuförtiden knappt ens på tävling ...