onsdag 22 februari 2012

m6d0 Åter i full träning

På förmiddagen idag passerar jag halvårsstrecket från operation och är då "Åter i full träning". Dvs inga försiktighetsrestriktioner råder, och skulle hälsenan gå av nu så räknas det i statistik och försäkringar (inte för att jag har några) som en separat skada.

I praktiken har jag varit åter i full träning i en månad, även om jag är överdrivet försiktig under träningen, och kommer fortsätta så fram tills jag är åter från semestern i mitten av mars. Sen ska jag försöka jobba med den mentala inställningen.

Jag är dock inte fullt återställd, vilket är helt enligt plan. 6-12 månader tar det med korrekt rehab (och i andra änden av skalan kan 20% av patienterna inte jogga efter två år).

Funktionsmässigt saknas 1:15 min på majlen i löpning och en halvmeter i jämfotahopp. Det är inte omöjligt att jag skulle kunna stänga det glappet redan idag om jag ville/vågade (varken majlen på 6:57 eller 198cm i stålängd var det minsta ansträngande bortanför höger underben).

Rehabmässigt saknas styrka i enbenståhävningar, nånting jag ska försöka styra upp nu (innan jag börjar hoppa och springa för fullt). Rörligheten är jämförbar med friska fotleden, detta trots att jag bara förnedrat mig med statisk stretching vid sammanlagt två tillfällen.

Inga kommentarer: