torsdag 2 februari 2012

En sinker?


Jag är rätt säker på att den här killen skulle sjunka till botten (med fyllda lungor) om han slutade simma. Ändå horisontellt och prydligt och ser hyfsat effektivt ut. Uppmuntrande.

Annars på internet om man söker information om sinkers kan det mest delas in i kategorierna mytologi och dåliga ursäkter.


Fortsättning 3/2
Hittade faktiskt lite seriös diskussion på ett icke-TI-simforum, TI-valrossarna vägrar ju erkänna annat än att alla flyter som korkar vid ytan (alt. att alla sjunker när de blåser ut luften).

Det här är testet :

Försökspersonen klarar testet - dvs han flyter. Precis som en majoritet av alla nybörjare som tror de är sinkers gör. Coachen i fråga påstår att ca 5% sjunker när de gör detta test. Han betraktade sinkerstatus som ett marginellt handikapp, han hade coachat två triatleter som simmat 1500m på dryga 20 min resp 24 min, samt en sprintsimmare som simmar 100m <55 sek.

2 kommentarer:

Bear sa...

Tycker han har en rätt bra bana i vattnet?

Intressant benstil i takt med armtaget, känns som något som skulle kunna passa mig, värt ett försök!

Jocke sa...

Jag gjorde en uppdatering av posten.

Jag tycker hans simning ser ut att i alla praktiska avseenden vara UNDER vattnet, armen är över under återföring och munnen kommer ju upp för att andas.

Jämfört med majoriteten av videos där bakhuvud och en stor del av skulderpartiet, ibland även rumpan, är över ytan.

Men som du säger: en bra bana i vattnet (annars hade jag kunnat filma mig själv :))