lördag 28 januari 2017

Distanskonvertering

Jag har funderat ett varv över konvertering till 5k-resultat.

Världen.
Pete Riegel tog fram en formel på 70-talet för konvertering av resultat över en distans till en annan:
t2 = t1 * (d2 / d1)1.06
Finns en bra implementation av denna http://www.hillrunner.com/calculators/raceconversion.php

Problemet är att på korta distanser fungerar denna inte, då man har en engångs turboeffekt av mjölksyran. Men även så relativt korta distanser som 2km fungerar den på, bevisat av att världsrekordet på 2000 bara överskattar resultatet på 10000 med 0.6%.
För konvertering mellan officiella tävlingsdistanser tror jag man lika gärna kan använda världsrekorden och då kunna konvertera 800m till 2km osv.

Jag.
Jag är, som de flesta misstänker jag, relativt världseliten bättre på kortare distanser. När jag uppskattade Formula-1 för 2016 tog jag 3 % som ett hittepå-värde. På den tiden jag försökte vara en långdistanslöpare (1993-94) överskattade 2km min 10km tid med 3 %.

Min personliga formel för distanser 2-5km får bli
t2 = t1 * (d2 / d1)1.0922
Ta det för vad det är, alla resultat är inte sanna maxningar.
Bara bana på 1500m och under.

Inga kommentarer: