lördag 11 september 2010

SM Strongman i enskilda grenar

Tävlingen gick för 14:e året, storhetstiden var -01-05. I år hölls den som en nerskalad version i en lokal på landet med närmsta sörjande och bara fyra grenar.

Först under torsdagen blev det klart att jag fick åka utan tävlingssällskap, och vid det laget hade jag redan bestämt mig för -87½, och det kändes för sent att hitta extra barnvakt, hotell med nattöppen bastu osv.

Hade inte alla jag träffar regelbundet vetat om att jag ska tävla hade jag nog skitit i det, men på fredagen infann sig åtminstone lite tävlingstaggning.

Invägning
80,0 kg. Senaste åren har -87½ knappt hållt högre klass än -75, men just i år höll -87½ minst samma kvalite som under glansdagarna. 12 deltagare varav få nybörjare.

Farmers Walk
Jag har vetat att formen inte är på topp, på träning har det saknats 2-5m med halvtunga väskor, vilket borde motsvara lite mer med 2x90kg. Banan var 25m runt trots att det lätt fanns utrymme för 40m, men arrangören tyckte det var bra att inte ha så långt att frakta väskorna tillbaka till starten.

Jag kom inte ens 60m (57-nånting), fjärde plats. Har som tur är vuxit ifrån det där med att skrika och svära och kasta saker, men fick smyga iväg och lägga mig i fosterställning, suga på tummen och gråta lite.

Stockbänkpress
Hade bestämt mig för att inte köra denna såvida jag inte vägde in i -75.

Säcklastning
Den här grenen har jag haft ångest inför. Eftersom det är en gren jag kört sen -02 utan att någonsin träna den (sen -06 har det blivit exakt en gång om året), så skulle den kunna fungera som ett kvitto för hur träningen egentligen går.

Jag trampar lite luft, fumlar nån gång, bär säcken ut från kroppen istället för emot och sådär, men tycker jag pinnar på rätt bra. Väntar med spänning på resultatet ... 40,9s, PR med nästan en sekund.

I konkurrensen hade jag inte tiondelarna på min sida utan gjorde som Nylander igen. Men pers är pers.

Atlassten
Stenlyftning är ju som bekant medlet för att separera männen från pojkarna och tjockisarna. Och stenen gjorde vad den skulle även i år.

100 kg sten skulle lyftas över en stång (100 cm tror jag) så många gånger det går på en minut. Jag hann med 10 ggr, första gången jag kör denna variant.

Sammanfattning
Ett PR, en medalj och en katastrof. Det är väl ett ok facit för en dag.



Jag hade oturen att gå ut nästan först i denna gren, så jag visste inte riktigt hur jag skulle göra. Trodde tills tio minuter innan att stenen skulle rulla ut på lutande matta, eller rullas tillbaka av funktionärer. I efterhand tror jag det var rätt beslut att försöka släppa stenen nära bommen istället för att försöka studsa den mot vertikalmattan, men jag vet inte. Däremot borde jag stått mycket närmare bommen och cirklat huvudet förbi den, istället för att bära runt på stenen så mycket.

Den allmänna krångligheten i övningen gjorde att jag inte tände till riktigt utan fram tills domaren sa 30 sek stod jag bara och slölyfte som på en tråkig dag på fabriken. Jag tror 12 reps är fullt möjligt resultat redan nästa gång, utan att bli starkare eller nåt. (Och så värst mycket mer är nog svårt att hinna med oavsett styrka.)

3 kommentarer:

rackempackem sa...

Lite orolig hann jag bli. Såg framför mig att tävlingsresulratet inte hade motsvarat dina förväntningar varpå du hade pilat rätt ut i skogen för att leta upp en grotta att bosätta dig i. Docka loss på riktigt alltså. Lord knows I have thought about it from time to time.

Men.

Det här va ju strålande nyheter. Ett stort grattis!

Bear sa...

Grymt jobbat Jocke, du klarade dig bra i de stora pojkarnas viktklass! :)

Jocke sa...

Tack, tack, frågan är om -87½ räknas som de stora pojkarnas viktklass :)