måndag 13 augusti 2012

Sviterna av Ångaloppet

Eftersom jag aldrig behövde finna min egen gräns igår så har jag inga nämnvärda sviter. Inte mer än att jag tyckte det räckte med beachträning när jag gjorde gym-comeback idag, och även det var ganska motigt.

Även om loppet var ett F, vilket Emil har onödigt dåligt samvete för, så var träningsperioden innan väldigt produktiv: 7 veckors träning där de sista 4½ var 100% (nåja, 95% då...) riktade mot loppet. Jag känner nu att jag kan simma på riktigt, jag är bekväm i öppet vatten, med och utan massor av simmare kring mig, inklusive att ta mig upp och ner i vattnet (nånting som triatleter och openwater-simmare i princip inte behöver bry sig om). Laborerat med snorkel och flytdolme, fått lära mig en ny intressant träningsform och en väldigt praktisk form av bortrestträning.

Nu i närtid är det framöver fokus på allroundness igen, men jag kan mycket väl tänka mig att göra en mer seriös satsning på såna här lopp nästa år. Fler veckor med specifik träning med start från en bättre bas. Vi får se.

Resultatlistan är ute nu, och jag är ju förstås inte med där. Hade lite hoppats på det med en notering att jag var utom tävlan. Men en enkel räkneövning visar att jag passerade 15 herrlag, 5 mixedlag och 3 damlag på "havsvarvet" utan att bli passerad av något lag (de ca fem lag som sprang om mig på sista löpningen hade jag alltså ändå bättre havsvarvstid än). Bara två lag hade en mindre skillnad mellan havsvarv och insjövarv, fast då får man tänka på att jag slappade rejält genom stora delar av insjövarvet.

Inga kommentarer: