tisdag 24 januari 2012

Sink or Swim

"Why are you wearing that stupid man suit?"
- Frank


Grappling med halvguardstema. Hela mitt halvguardsgame går ut på att ta mig därifrån, inget fel i sig vid denna nivå, men jag måste bli bättre på det. En termin MMA för Jakob och nu ett pass BJJ och ett pass SW per vecka utöver våra ca två sessioner har gjort honom betydligt mer svårhanterlig.

Högerskulderproblematiken har inte riktigt velat ge sig helt, en muskeltråd går från hals till axel och är spänd som en pianosträng (och inte mycket tjockare). Kom till slut på vad orsaken är - felaktig andningsteknik på höger sida vid crawl. Problemet förstärks väl av att jag inte kan andas på vänster sida. Jag kan andas på vart tredje tag, men vänster enbart funkar inte. Eller ... igår visade det viss antydan att fungera, även om fokus nu styrs om från nästan 100% crawl till bröst.

3 kommentarer:

Bear sa...

Sikta med hakan mot axeln när du andas ist för att "sträcka" på nacken för att få luft. Hjälpte iaf mig.

Jocke sa...

Är inte riktigt med på skillnaden?

Sitter rakt upp nu, vrider huvudet närmare 90 grader så hakan kommer nästan till axeln = inte bekvämt.

Det känns som jag skulle behöva rotera mer för att inte behöva knycka på huvudet.

Framförallt skulle jag väl behöva trimma in säkerhetsmarginalen mellan ytan och munnen.

Det hjälper ju inte att jag är extremt vattentung.

Men först måste jag få nacken att släppa (simning fre, sen nästa torsdag, kanske kan vara bra till dess)

Bear sa...

Ja, rotera med kroppen också. Nog mer avslappnat än att sträcka huvudet snett uppåt vilket du förmodligen gör nu?

Övade mkt på det där när jag jobbade på fyris. Simma på sidan med fenor, öva att andas och vrida upp huvudet mot hakan. Hade också ont i nacken innan men det försvann.